Hvorfor velge cruise

Gode grunner

  • Du får mye for pengene fordi så mye er inkludert i cruiseprisen! Helpensjon er inkludert i prisen hos alle rederier. Hos enkelte rederier er også drikke, romservice, utflukter, etc. inkludert.
  • Det er enkelt å sette opp reisebudsjett fordi så mye er inkludert i cruiseprisen.
  • Du opplever en høy grad av komfort.
  • Du pakker ut av kofferten én gang og våkner opp til spennende nye steder nesten hver dag.
  • Du kan fint kombinere cruise med landbasert ferie.
  • Cruise er allsidig, og vi kan hjelpe med å finne et perfekt cruise som passer deg.
  • Du kan oppleve eksotiske og fremmede destinasjoner i trygge rammer om bord på et skip.
  • Du rekker å se mye i løpet av kort tid.

Cruisefartens tidlige år

Tilbakeblikk på en lang og ærefull tradisjon

Redaktøren av Shetland Journal skrev en artikkel i 1835 om at avisen ville organisere cruise til Island og Færøyene på sommeren, og til Spania om vinteren. I 1845 skrev Leipziger Zeitung at skipsreder Sloman i Hamburg planla å bruke en av sine seilskip på et verdenscruise. Først i 1867 la hjulbåten Quaker City (på 1 800 tonn) ut på det som betraktes som det første cruise fra New York til Europa. En av passasjerene om bord var Mark Twain, som gir en detaljert beskrivelse av denne seilasen i boka «The Innocents Abroad» fra 1869. Thomas Cooke organiserte sitt første cruise i 1875 med 21 passasjerer til Nordkapp med dampbåten President Christie.

Peninsular & Oriental Steam Navigating Company, dagens P&O Cruises, bygget om sitt linjeskip Ceylon til et cruiseskip i 1881, et banebrytende prosjekt i de dager. Ceylon betraktes som det første cruiseskipet i historien, og P&O anses som de som startet cruisefarten. Frem til dette var det linjeskip som ble brukt til å frakte passasjerer, men da utenfor fraktsesongen. På slutten av 1800-tallet bygde verftet North Company to ekstraordinære cruiseskip – St. Rognvald og St. Sunniva. De organiserte korte cruise fra Aberdeen til Orknøyene og Shetland, og senere til Norge. I 1886 seilte St. Rognvald (984 tonn) på et vellykket og meget omtalt cruise med 90 passasjerer til Norge.

Orient Line seilte allerede i 1895 til solrike destinasjoner som Kanariøyene, Azorene og Middelhavet med MS Lusitania. På samme tid satte The American Line inn MS Paris på cruisefart til Vest-India. Flere britiske og norske rederier seilte også på korte cruise til de norske fjorder – et av rederiene var forløperen til Hurtigruten. North German Lloyd hadde stor suksess med MS Kaiser Wilhelm II på deres treukers cruise fra Bremerhaven til Norge i 1890 med 215 passasjerer. Rivalen Hapag satte inn Auguste Victoria (7 661 tonn) på en 58 dagers rundreise til Middelhavet og Midtøsten. Dette fikk fart i planene om å bygge et rent cruiseskip, som ble Princzesse Victoria Louise - sjøsatt i 1900. Dette ble en øyeblikkelig suksess, men skipet ble likevel en stor tragedie for rederiet ettersom hun gikk på grunn utenfor Jamaica i 1906.